Specjalność Systemy Wbudowane powstała w roku akademickim 2016/2017. Jest regularnie uruchamiana i cieszy się dużą popularnością wśród studentów kierunku elektrotechnika.
System wbudowany (ang. Embedded System) to specyficzna forma wykorzystania specjalizowanego systemu komputerowego lub mikroprocesorowego, wyposażonego w dedykowane oprogramowanie, do celów pomiarowych oraz sterowania obiektami poprzez trwałe połączenie go z danym obiektem – wbudowanie do obiektu.
Dlaczego warto wybrać Systemy Wbudowane
Istnieje kilka przekonujących argumentów przemawiających za wyborem ścieżki Systemów Wbudowanych.
Możliwości kariery: od smartfonów, przez inteligentne domy, po samochody autonomiczne, systemy wbudowane stały się wszechobecną częścią naszego codziennego życia. Doprowadziło to do szybkiego wzrostu zapotrzebowania na specjalistów systemów wbudowanych. Studenci naszej specjalności mogą przygotować się do lukratywnych karier w elektronice użytkowej, lotnictwie i motoryzacji.
Uczenie się przez doświadczenie: charakter systemów wbudowanych sprawia, że są one doskonałą platformą do uczenia się poprzez praktykę. Oprócz uczenia się projektowania obwodów, programowania i integracji systemów, studenci mogą zdobyć cenne doświadczenie w korzystaniu z mikrokontrolerów, czujników i innych elementów elektronicznych. Aby osiągnąć sukces w dziedzinie systemów wbudowanych, potrzebne jest praktyczne doświadczenie w celu rozwinięcia potrzebnych umiejętności.
Nauka interdyscyplinarna: inżynieria systemów wbudowanych jest z natury interdyscyplinarna i wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu elektroniki, tworzenia oprogramowania i inżynierii mechanicznej. Studenci systemów wbudowanych mają kontakt z różnymi dyscyplinami technicznymi co jest zachętą do krytycznego i kreatywnego myślenia o integracji różnych technologii i systemów.
Innowacje: Opieka zdrowotna, transport i produkcja przemysłowa opierają się na systemach wbudowanych. Systemy wbudowane mogą pomóc myśleć nieszablonowo i opracowywać innowacyjne rozwiązania złożonych problemów w sposób kreatywny.
Wpływ społeczny: systemy wbudowane mogą wprowadzać znaczące ulepszenia społeczne, od zwiększania bezpieczeństwa ludzi i społeczeństw po redukcję emisji dwutlenku węgla. Studenci znający systemy wbudowane mogą wykorzystać swoje umiejętności i wiedzę, aby wywrzeć pozytywny wpływ na świat.
Dobre zrozumienie systemów wbudowanych jest niezbędne, aby nadążyć za szybko zmieniającym się światem. Zdobywając narzędzia i wiedzę potrzebne do osiągania doskonałych wyników w tej dziedzinie, możesz pomóc w kształtowaniu przyszłości technologii oraz napędzać postęp i innowacje.
Charakterystyka kształcenia na specjalności Systemy Wbudowane
Gwarantujemy, że absolwent naszej specjalności będzie potrafił zaprojektować, oprogramować i zbudować system wbudowany. Umożliwiamy rozwój własny, w ramach indywidualnych zainteresowań Studentów oraz przykładamy szczególną wagę umiejętnościom pracy zespołowej.
Kształcenie realizujemy na trzech poziomach:
- Teoria: demonstracja możliwości wykorzystania mikrokomputerów i mikrokontrolerów do kontroli oraz sterowania urządzeniami, obiektami i procesami.
- Narzędzia: prezentacja sprzętowych i programowych środków do realizacji systemów wbudowanych związanych integralnie z obiektem.
- Praktyka: przykładowe rozwiązania realizowane w modelu PBL (ang. Project Based Learning).
Kładziemy nacisk na praktyczne umiejętności biorąc przy tym pod uwagę potrzeby i możliwości jakie daje współczesny, cyfrowy świat. Dlatego liczba wykładów została zminimalizowana i zajmują one mniej niż 1/5 wszystkich godzin zajęć. Zajęcia laboratoryjne stanowią 1/3 godzin dydaktycznych a pozostałe godziny to zajęcia projektowe, głównie zespołowe.
Stopień I - studia inżynierskie
Przedmiot | Cel | Semestr | Prowadzący |
---|---|---|---|
Sensory i aktuatory | Zapoznanie z zasadami działania i możliwościami czujników i aktuatorów | 6 | Bogdan Dziadak |
Interfejsy analogowe | Zapoznanie z metodami projektowania i wykonania układów analogowych – kondycjonowanie sygnałów | 6 | Kamil Możdżyński |
Mikrokontrolery w systemach wbudowanych | Nauka programowania mikrokontrolerów do systemów wbudowanych | 6 | Marcin Kołodziej |
Transmisja informacji | Zapoznanie z nowoczesnymi systemami komunikacji bezprzewodowej | 6 | Łukasz Makowski |
Aplikacje w diagnostyce i monitorowaniu | Programowanie systemów wbudowanych z wykorzystaniem komercyjnego i otwartego oprogramowania narzędziowego | 6 | Adam Jóśko |
Układy programowalne i procesory sygnałowe | Zapoznanie z programowaniem procesorów sygnałowych (DSP) i programowalnych układów logicznych (FPGA) | 7 | Tomasz Winek, Paweł Tarnowski |
Projektowanie obwodów drukowanych | Nauka projektowania i wytwarzania obwodów drukowanych PCB | 7 | Paweł Irzmański |
Projekt przejściowy indywidualny | 7 | wielu prowadzących | |
Seminarium dyplomowe magisterskie | 7 | Tomasz Winek |
Siatka godzinowa i punkty ECTS na studiach inżynierskich
Stopień II - studia magisterskie
Przedmiot | Semestr | Prowadzący |
---|---|---|
Programowanie systemów wbudowanych | 1 | Adam Jóśko |
Przemysłowe interfejsy komunikacyjne | 1 | Bernard Fryśkowski |
Interakcja człowiek - maszyna | 1 | Dariusz Sawicki, Adam Jósko |
Prowadzenie eksperymentu badawczego | 1 | Łukasz Oskwarek |
Projektowanie sensorów | 2 | Bogdan Dziadak |
Projektowanie systemów wizyjnych | 2 | Marcin Kołodziej |
Systemy czasu rzeczywistego | 2 | Kamil Możdżyński |
Internet rzeczy | 2 | Łukasz Makowski |
Projekt badawczy | 2 | wielu prowadzących |
Zaawansowane metody przetwarzania i analizy sygnałów | 3 | Marcin Kołodziej |
Metody i narzędzia eksploracji danych | 3 | Stanisław Osowski |
Seminarium dyplomowe magisterskie | 3 | Remigiusz Rak |